Ispanijos verslo kultūra

Ispanijoje pagrindiniai verslą apibūdinantys principai yra veido išsaugojimas, šeima, artumas ir nenoras rizikuoti. Įprasta, kad Ispanijos verslininkai savo kolegas traktuoja kaip savo draugus. Nuo demokratijos atkūrimo 1975 m. Vertybės ir nuostatos pasikeitė. Žinoma, kad ispanai yra labiau atsipalaidavę nei kiti Europos partneriai. Jie taip pat rodo stiprų regioninį pasididžiavimą.

Hierarchija paprastai yra vertikali ir svarbi, tačiau žemiau esantys individai gali būti geresnėje padėtyje arba turėti didesnę įtaką nei aukščiau esantys. Rekomenduojama rengti susitikimus su žmonėmis, kurie yra jums lygiavertėse pareigose, ir turi profesinį statusą.

Sklandžiai verslo veiklai būtinas asmeninis ir neformalus santykių užmezgimas. Pirmenybė teikiama žodiniam bendravimui. Pietūs arba vakarienės yra idealus būdas santykiams užmegzti.

Susitikimai sutariami telefonu arba elektroniniu paštu ir turi būti patvirtinti dieną prieš. Pirmenybė teikiama susitkimams akis į akį  nei rašytiniams ar telefoniniams pokalbiams. Mažų ir vidutinių įmonių vadovai paprastai kalba tik ispanų kalba (ir galbūt jų regioninę kalbą), o mažiau nei 30 proc. didelių įmonių vadovų laisvai kalba angliškai, todėl būtina mokėti ispanų kalbą arba turėti vertėją.

Ispaniai lanksčiai žiūri į punktualumą ir susitikimų trukmę, tačiau jūs turėtumėte atvykti laiku. Šiaurės regionai yra ypač punktualūs, todėl laikykitės terminų.

Sveikindamiesi tvirtai spauskite ranką visiems, į žmones kreipkitės naudodami „Señor“ arba „Señora“, po to nurodykite žmogaus vardą ir pavardę. „Usted“ – tai oficialus būdas kreiptis į naujus žmones, tačiau jie dažnai paprašys kreiptis į juos neformaliu „Tú“. Turėtumėte vengti bučiavimosi, nebent kita šalis tai inicijuoja. Kai du vyrai gerai pažįsta vienas kitą, jie gali apsikabinti.

Venkite dovanų pirmame susitikime. Suvenyrais keiskitės vėlesnių susitikimų pabaigoje. Kalėdų ir Naujųjų metų šventėms Ispanijos įmonės siunčia savo klientams krepšelius iš įvairių maisto produktų.

Aprangos kodas yra formalus ir konservatyvus. Vyrai nešiojasi švarkus ir kaklaraiščius, nepaisant oro sąlygų, o moterys dėvi sukneles, palaidines ir sijonus.

Vizitinės kortelės turi būti vertinamos. Jomis keičiamasi susitikimo pradžioje, pageidautina, kad vizitinės viena pusė būtų ispanų kalba ir paduodant atsukama būtent ši pusė.

Svarbu užmegzti asmeninius santykius su verslo partneriu, todėl verslo pokalbiai dažniausiai prasideda nuo lengvų, su verslu nesusijusių temų. Kalbėkite apie savo šeimą, Ispanijos futbolą, jei kyla tema, tačiau venkite politikos. Asmeninės savybės vertinamos labiau nei techniniai įgūdžiai ar kompetencijos.

Prezentuodami tikėkitės, kad būsite dažnai pertrauktas. Pristatymas turėtų būti išsamus, detalus, turėkite prezentaciją apie savo įmonę. Derybos paprastai būna ilgos. Reikėtų vengti paskutinės minutės klausimų ir pakartojimų. Patartina vengti konfrontacijos ar girtis savo pasiekimais. Prieš redaguojant oficialią sutartį turi būti pasiektas žodinis susitarimas.

Turėtumėte tikėtis oficialaus pokalbio. Akių kontaktas yra svarbus, tačiau gali būti pakeistas gestais, triukšmais ar šauksmais, taip rodant, kad į jus kreipiamas dėmesys. Pokalbių metu turėtumėte tikėtis daug fizinio kontakto. Atkreipkite dėmesį į neverbalinį bendravimą, kad suprastumėte savo partnerio jausmus. Humoras yra sveikintinas, tačiau venkite įžeidimėjimų.

Verslo pietūs paprastai skirti sandorio užbaigimui, idėjoms aptarti ar kolegoms susipažinti, bet ne kalbėti apie verslą. Kviesti pusryčių reiktų ne anksčiau kaip 8 val. ryto, verslo pietūs dažniausiai prasideda 14.00 val., dažnai trunka dvi valandas. Vakarienė prasideda ne anksčiau kaip 9.30 val. Ir gali trukti iki vidurnakčio. Negalima švaistyti maisto; geriau mažiau įsidėti nei palikti maisto lėkštėje. Asmuo, kuris kviečia, turėtų sumokėti už maistą, tačiau galima sąskaitą pasidalinti. Jei už jus sumokės, ateityje sumokėti turėtumėte jūs.