E. komercijos sektorius Jungtinėje Karalystėje – statistika ir faktai
Jungtinės Karalystės (toliau – JK) e. komercijos sektorius yra laikomas vienu pažangiausiu Europos žemyne. Tikimasi, kad 2023 m. šalyje bus beveik 60 mln. gyventojų, besinaudojančių e. komercijos teikiama nauda (palyginimui 2017 m. – 51 mln.). 2023 m. tik mažuma JK gyventojų (apie 10 proc. populiacijos) gali būti priskiriama „neskaitmeniniams“ vartotojams, o naudojimasis e-komercijos paslaugomis neabejotinai tapo norma JK vartojimo rinkoje.
JK rinka yra pati pelningiausia e-komercijos rinka Europoje. JK e. komercijos rinka yra ne tik didžiausia rinka Europoje, bet ir viena didžiausių pasaulyje. 2022 m. didžiausia pasaulyje e. komercijos rinka buvo Kinija, kurioje rinkos pajamos sudarė 1237 mlrd. JAV dolerių. Antra pagal dydį buvo JAV (811 mlrd. JAV dolerių), trečia – Japonija (145 mlrd. JAV dolerių), o ketvirta – JK (133 mlrd. JAV dolerių). Tai lemia, kad ir JK mažmeninės prekybos sektorius e. komercijoje taip pat yra pirmaujantis Europoje. Vien mažmeninėje prekyboje pardavimai internetu 2022 m. sudarė 26,5 proc. viso sektoriaus apyvartos šioje šalyje (palyginimui, Vokietijoje – 19,6 proc., Nyderlanduose – 19,2 proc., Prancūzijoje – 14,9 proc.). 2020 m., dėl COVID-19 viruso pandemijos, mažmeninė prekyba internetu išaugo 47 proc. – sparčiausiai per pastarąjį dešimtmetį. Vis dėlto, toks stiprus prekybos internetu augimas nebuvo pastovus reiškinys. 2022 m., palyginti su 2021 m., JK mažmeninės prekybos pardavimai internetu sumenko beveik 10 proc., labiausiai dėl didėjančio infliacijos spaudimo vidaus rinkoje ir kitų, šiuo metu pasaulyje vykstančių negatyvių globalių reiškinių. Nepaisant šio sumažėjimo, pajamos iš e-komercijos JK, tikimasi, kad augs visuose segmentuose artimiausiais metais (iki 194 mlrd. JAV dolerių 2027 m.).
Mažmeninėje prekyboje internetu, ypač gerai išvystytas yra mados kategorija, kuri šiuo metu uždirba daugiausia (2022 m. – 38,5 mlrd. JAV dolerių). Naujausi duomenys rodo, kad tekstilės, drabužių ir avalynės mažmeninės prekybos parduotuvėse daugiau nei ketvirtadalis pajamų yra uždirbama per prekybą internetu. Buitinės elektronikos pardavimai internetu (2022 m. – 27,7 mlrd. JAV dolerių) yra kitas didžiausias e. komercijos segmentas, kuriame „Amazon“ platforma yra pirmaujanti JK plataus vartojimo elektronikos parduotuvių tinkle. Čia, be „Amazon“, lyderių pozicijas taip pat užima „Apple“, „Currys“, „Argos“, „Ao“, „Very“, „Tesco“, „Johnlewis“, „Dell“ ir „Laptosdirect“ prekybos platformos.
Kalbant apie pirkimo įpročius, JK vartotojai dažniausiai savo pirkimus inicijuoja per mobiliuosius įrenginius. Kalbant apie stacionarius kompiuterius, mobiliuosius telefonus ir plančetinius kompiuterius, būtent pastarieji yra naudojami mažiausiai teikiant užsakymus. Nepaisant įpročių dažniau užsisakyti mobiliu telefonu, vartotojai vis dėlto yra linkę išleisti daugiau pinigų teikiant užsakymus per stacionarius kompiuterius. 2022 m. vidutinė internetu pirktų užsakymų vertė buvo didžiausia stacionariuose įrenginiuose – 126 JAV doleriai, mažiau plančetiniuose kompiuteriuose – 102 JAV doleriai, mažiausiai – mobiliuosiuose telefonuose (86 JAV doleriai).
Remiantis 2022 m. vartotojų apklausų rezultatais, galimybę mokėti grynaisiais pristatymo metu net 96 proc. JK vartotojų nurodė kaip svarbų veiksnį, skatinantį apsipirkti internetu. Nemokamo grąžinimo ir nemokamo pristatymo galimybės buvo kiek mažiau svarbios e. komercijos naudos gavėjams. Pastebėtina, kad 93 proc. respondentų galvoja, kad aplinkai draugiškos užsakymo pristatymo alternatyvos yra labai svarbi ypatybė apsiperkant internetu. Vis dėlto, kalbant apie tvarią mažmeninę prekybą apskritai, JK pirkėjai internetu daugiau dėmesio skiria ne aplinkai draugiškiems pristatymo metodams, o tvariems produktams, pavyzdžiui, tvariai produkto pakuotei ar galimybei vėliau panaudotą produktą perdirbti.